PRAKTISK HANDLEDARUTBILDNING
FÖR EN KOMPLEX TID
Praktisk handledarutbildning tar avstamp i handledningens roll som ett värdefullt rum för reflektion och verksamhetsnära kompetensutveckling. Med ett helhetsperspektiv täcker den komplexiteten i dagens arbetsliv och riktar sig både till dig som vill vässa dina handledningsverktyg och till dig som vill börja handleda.
OM UTBILDNINGEN
INNEHÅLL & SYFTE
Utbildningen är processorienterad och vilar på gestaltteoretisk grund. Den syftar till att öka din förmåga att handleda dig själv och andra och riktar sig både till dig som redan handleder och till dig som vill börja stödja individer och grupper i den formen av kompetensutveckling – du kan exempelvis vara chef, ledare, konsult, terapeut, behandlare eller utbildare.
Genom så väl teoretiska som praktiska tillämpningar med experiment och efterföljande reflektion får du här möjlighet att:
-
utveckla dina personliga verktyg och förhållningssätt i handledningsuppdrag
-
öka din teoretiska förståelse och medvetenhet om mänskliga drivkrafter, kulturell påverkan, grupprocesser och organisatoriska krafter
-
praktisk träning i att använda olika verktyg och metoder i handledning
-
stärka dig som ambasssadör för handledning som en lönsam investering så väl kunskaps- som hälsomässigt och för organisationens resultat
UPPLÄGG
Utbildningen innehåller fem kursmoduler med olika teman som behandlas i teoretiska föreläsningar och praktiska övningar. Du ingår också i en handledningsgrupp som träffas sex gånger under utbildningstiden.
I handledningsgruppen får du utrymme för fördjupning och handledning i egna uppdrag. Träffarna bokas gemensamt i gruppen och ska så långt som möjligt ske i anslutning till kursmodulerna.
MODUL 1 Gestaltiska och kulturella perspektiv
Introduktion till utbildningen med genomgång av innehåll och krav samt gestaltteorins byggstenar. Här lär vi känna varandra och bygger grunden för en gemensam kultur. Vi dyker ned i vår bakgrund, utforskar hur den kultur/miljö vi kommer i från påverkar våra föreställningar och mönster och hur vi tolkar och förstår händelser och andra människor.
MODUL 2 Fält- och systemteoretiska perspektiv
Om fältteori och systemteori – dess uppkomst, utveckling, användning och integrering med fenomenologi. Utifrån gruppens egna erfarenheter utforskar vi möjligheter och fallgropar vid tillämpning i olika sammanhang och i handledningsgrupper. Både teori och praktiska övningar belyser bl.a. slutna och öppna system samt olika systemnivåer.
MODUL 3 Neuropsykologiska och existentiella perspektiv
Hjärnans konstruktion och människans existentiella villkor bestämmer våra möjligheter respektive begränsningar och står i centrum i den här modulen. Vi undersöker hur de fysiska betingelserna och kroppens levda fenomenologi påverkar relationerna i handledningsrummet. Vi bekantar oss med de existentiella filosofernas idéer om människans livsvillkor och hur de kan ge inspiration och tillföra infallsvinklar i handledning.
MODUL 4 Perspektiv på komplexa system i ständig rörelse
Om hur förändringar, organisations- och makststrukturer, samhällsfaktorer och gruppdynamik påverkas oss. Hur kan du som handledare stödja individer/grupper att förhålla sig till komplexiteten i arbetslivet? Vi tränar bl.a. på att möta motstånd, använda olika verktyg för feedback och stödjande strukturer för att skapa mening och hålla för påfrestningar.
MODUL 5 Integration och examination
Vi rekapitulerar, sammanfattar och integrerar kunskaperna från tidigare moduler. De avslutande dagarnas reflektion syftar till att befästa lärandet och öka medvetenheten om din egen utveckling under utbildningens gång.
EXAMINATIONSKRITERIER
Under utbildningen behöver du:
-
aktivt delta vid utbildningens kursdagar (max 1 dags frånvaro)
-
aktivt delta i samtliga 6 handledningstillfällen (ca 20 timmar)
-
genomföra 5 st 3–timmars handledning i grupp (15 timmar)
-
genomföra 5 timmars individuell handledning fördelat på 2 personer